În întâmpinarea concertului de mâine seară, 18 iunie, al TNOB Oleg Danovski am schimbat câteva idei cu noul dirijor al instituției pe care publicul meloman deja a avut ocazia să îl cunoască printr-un concert dedicat sărbătorilor pascale.

Tiberiu Dragoș Oprea, la care remarc nu doar pletele ci și zâmbetul proaspăt dar sigur, este cel care aduce în contextul adaptării din mers al vieții, un concert simfonic, mai puțin specific teatrului. Care este croiala acestui spectacol?

 Tiberiu Dragos Oprea:” Într-adevăr, publicul teatrului, al Constanței, de la nefericitul precedent al desființării filarmonicii Marea Neagră,  este educat prin specificul instituției în povești muzicale în care soliștii au și costume, joc scenic, un fir epic asigurat de muzica orchestrei și corul care este esențial, practic o piesă de teatru și o lucrare simfonică împreună la care spectatorii au prezentate toate fațetele intrigilor acțiunii. În timp ce pentru un concert simfonic, fără expunerea poveștii, ne rezumăm la un roman sonor pe care fiecare îl absoarbe în funcție de universul interior al fiecăruia, de emoțiile și trăirile lor. La un concert simfonic nu vii ca la un spectacol de divertisment ci, acorzi sinelui câteva zeci de minute în care călătorești în timp și spațiu odată cu planurile sonore și tabloul spiritual al temelor muzicale respective.

Imagine

 Pare un subiect inepuizabil și totodată nu atât de nedigerat pentru necunoscători. Tu vii ca un respiro și un restart într-o instituție la fel de greu încercată în ultimul an ca tot ce înseamnă activitate, mai ales culturală. Din câte înțeleg, ați fost îngrădiți de minutajul unui concert și de reducerea duratei acestora și a numarului de artiști pe scenă, concertele simfonice fiind varianta cea mai bună pentru a avea activitate căci față de opere din care este aproabe imposibil de tăiat, compromis făcut însă, cu simfonicul poți jongla altfel.

Tiberiu Dragos Oprea: Apropo de jonglat, îmi permit să întreb prin voi, media, de ce acei factori de decizie nu au procedat la fel și cu durata unei partide de fotbal? Sau cu numărul de jucători în teren?! A nu fii interpretat greșit, sunt microbist, am crescut cu colegii având vioara și mingea cu noi, ies și acum la fotbal, însă pentru că lipsește cu desăvârșire educația vis a vis de acest palier al culturii, cei responsabili cu măsurile de luat nu înțeleg fenomenul. De aceea, pentru public, îmi doresc să implenentez un proiect educativ. Pentru că nu doar copiii au nevoie.

 Dacă tot ai adus vorba de fotbal, concertul susținut de voi, este ținut în același interval cu Euro 2020….cum ați putea proceda să câștigați public tânăr preocupat de cu totul alte activități? Crezi că dacă ar avea cultura cotă la pariuri ar sta altfel lucrurile?!

Tiberiu Dragos Oprea  Mai mult decât pertinentă este o intrebare inspirată. Oamenii și tinerii îndeosebi trebuie să înțeleagă că o activitate sau un hobby nu trebuie să excludă altceva. Un teatru, o muzică simfonică nu sunt la competiție cu un sport sau un concert rock ci vin completarea lor, una îți oferă trăiri pe care cealaltă nu o poate face. Și revin iar la acele concerte educative care devin vitale pentru supraviețuirea culturii de acest gen. Pentru că atunci când vrei să te apuci de lectură nu începi direct cu Dostoievski, ci cu ceva mai ușor dar asta știi deja din școală, așa este și cu simfonicul, nu poti asculta Wagner din prima pentru că dacă nu ti ai construit o bază afectivă simfonică și vii la primul tău concert în care dirijez Mahler, vei ieși și nu te vei mai întoarce convins că nu îți place.

Imagine

 Să înțeleg că prin Mozartul de mâine, concertul este accesibil și pentru cei care nu au luat contact până acum cu acestă lume?

 Tiberiu Dragos Oprea:  Mai mult decât Mozart, concertul de mâine seară are o piesă de epocă, de curte, de domni și domnițe. Și face parte din acea categorie de muzică simfonică pe care nu știi că o știi! Sunt multe lucrări celebre pe care le auzi în filme, în desene animate, în reclame și nu știi că este de fapt o compoziție simfonică prin care îți demontez acest nepotrivit ” nu e de mine, nu îmi place „. Și pe lângă asta, concertul va fi deschisă cu o lucrare simfonică contemporană. Contemporană și totodată simfonică este muzica de film: cine nu a văzut sau nu a ascultat Gladiatorul, Pirații din Caraibe. De ce s- ar scrie altfel muzică simfonică  dacă acesta nu ar fi încă actuală, compatibilă cu viața însăși?!

 Pentru un prim și scurt interviu, acestă expunere a dirijorului Tiberiu Dragoș Oprea este nu doar convingătoare pentru concertul de vineri, 18 iunie, ora 19.00, al TNOB, ci este doar o mică panglică din curcubeul cultural pe care îl poartă la fiecare pas și îl revarsă cu fiecare tresărire de baghetă.

Sursa: Realitatea de Constanta